Prawa i obowiązki touroperatora
- Szczegóły
Pomimo rosnącej popularności samodzielnie organizowanych wyjazdów, większość Polaków wciąż preferuje wakacyjny wypad za granicę lub na terenie Polski z biurem podróży. Podróż z touroperatorem ma bowiem wiele zalet. Przede wszystkim zdejmuje z turystów konieczność zorganizowania wyżywienia, opracowania planu zwiedzania czy znalezienia odpowiedniego noclegu. Dobre biuro podróży zapewni swoim klientom bezpieczny, komfortowy wypoczynek, który pozwoli w pełni się odprężyć. Jakość wypoczynku zależeć będzie w dużej mierze od tego, w jaki sposób touroperator wywiązywać się będzie ze swoich obowiązków. Zanim jednak sprawdzimy, do czego jest zobowiązany i jakie ma prawa, wyjaśnić należy różnice między organizatorem wypoczynku a agencją turystyczną.
Czym różni się agencja turystyczna od organizatora turystyki?
Nasza Agencja Turystyczna ITA Białystok współpracuje z renomowanymi, najlepszymi touroperatorami na rynku usług turystycznych, takimi jak między innymi: Grecos Holiday, Exim Tours, Coral Travel -Wezyr, Sun&Fun, B.P. Oskar, Almatu oraz Ecco Holiday. Dzięki temu mamy pewność, że podmioty, których usługi oferujemy, wywiązują się z pełni ze swoich obowiązków, względem uczestników wycieczek. Działamy zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym, organizując wyjazdy w najdalsze zakątki naszego globu. Współpracując z wiodącymi biurami podróży, jesteśmy w stanie idealnie dopasować się do wymagań klienta, tworząc dla niego indywidualny plan podróży, uwzględniający jego możliwości oraz oczekiwania. Touroperator zatem, czyli biuro podróży, jest podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowy przebieg imprezy turystycznej, natomiast agent turystyczny, taki, jak nasza firma, zawiera w jego imieniu umowę z konsumentem. Pora sprawdzić, jakie prawa i obowiązki spoczywają na touroperatorze.
Do czego touroperator jest zobowiązany, a do czego ma prawo?
Obowiązki i prawa organizatora imprez turystycznych regulowane są przez Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych, a także przez przepisy kodeksu cywilnego. Przede wszystkim zatem każde biuro podróży musi być wpisane do rejestru marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę biura podróży. Umowa na świadczenie określonej usługi turystycznej musi mieć formę pisemną i być podpisana przez przedstawiciela biura turystycznego. Co do zasady touroperator ma obowiązek wywiązania się ze wszelkich zapisów w umowie; ma on prawo jednak je zmienić z przyczyn od niego niezależnych. W takiej sytuacji organizator zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia klienta o zmianie warunków umowy. Jeśli są to zmiany zależne od touroperatora, klient może się na nie nie zgodzić. Touroperator ma także prawo do odwołania imprezy, jednocześnie proponując jej uczestnikom:
- udział w imprezie zastępczej o tym samym standardzie,
- udział w imprezie zastępczej o wyższym standardzie,
- udział w imprezie zastępczej o niższym standardzie ze zwrotem różnicy w cenie.
Kolejne prawa i obowiązki touroperatora, regulowane przez prawo, dotyczą możliwości podwyższenia przez niego ceny za usługę turystyczną do 21 dnia przed datą wyjazdu w przypadku wzrostu kosztów transportu, opłat urzędowych lub lotniskowych i wzrostu kursów walut. Ponadto organizator ma obowiązek prawidłowego wykonania umowy, chyba że jej nieprawidłowe wykonanie jest spowodowane niewłaściwym zachowaniem klienta. Wówczas organizator ma prawo ograniczenia odpowiedzialności względem każdego klienta do dwukrotności ceny imprezy turystycznej.